Badanie dojrzalości szkolnej 5/6 latka
Diagnoza dojrzałości i gotowości szkolnej Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju każdego dziecka
Szanowni Rodzice i Opiekunowie!
Dojrzałość szkolna (gotowość do podjęcia nauki) to taki moment w rozwoju dziecka, kiedy występuję zainteresowanie dziecka uczeniem się, chęć bycia uczonym i samodzielnego uczenia się, kontynuowanie zainteresowania pomimo trudności i niepowodzeń, osiąganie postępów w uczeniu się (za E.B. Hurlock).
Dojrzałość szkolna to dojrzałość i gotowość dziecka do podjęcia systematycznej nauki w szkole obejmująca dojrzałość pod względem fizycznym, umysłowym, społecznym i emocjonalnym. Dziecko dojrzałe do podjęcia obowiązku szkolnego to dziecko, które zarówno pod względem psychicznym jak i fizycznym będzie w stanie realizować nowe, do tej pory nie znane mu obowiązki ucznia. Dziecko jest więc gotowe do podjęcia obowiązku szkolnego wtedy, gdy jego możliwości odpowiadają wymogom szkoły.
Celem diagnozy dojrzałości i gotowości szkolnej jest ocena możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka. Ocena gotowości szkolnej dziecka służy zatem wskazaniu tych umiejętności i zachowań, które będą sprzyjać nauce oraz dobrej adaptacji dziecka do warunków szkolnych oraz tych, które wymagają korygowania i usprawniania.
Postępowanie diagnostyczne w przypadku gotowości szkolnej w naszej Poradni ma charakter interdyscyplinarny, wielokierunkowe badanie specjalistyczne odbywa się w oparciu:
- O specjalistyczny (bardzo szczegółowo przeprowadzony wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym dziecka)
- Dokumentację medyczną (zaświadczenia lekarskie)
-
Analizę opinii ze szkoły
Postępowanie diagnostyczne dalej obejmuje:
-
Diagnozę pedagogiczną
-
Diagnozę psychologiczną
-
Diagnozę logopedyczną
-
Diagnozę medyczną (jeśli zachodzi taka konieczność)
-
W razie potrzeby dziecko umawiane jest na rozszerzoną diagnozę (w oparciu o badanie fizjoterapeutyczne)
Następnie w oparciu o zgromadzoną dokumentację, analizę materiału diagnostycznego, wnioski, sporządzamy opinię wskazująca zasoby dziecka (jego potencjały) oraz obszary wymagające usprawniania (słabe strony). Opracowujemy indywidualny dla każdego dziecka program wspomagania i korygowania jego rozwoju.
Proces podstawowej diagnozy gotowości szkolnej psychologiczno-pedagogiczno- logopedycznej zależy od tempa pracy dziecka i narzędzi diagnostycznych. W naszej Poradni zazwyczaj są to trzy-cztery spotkania diagnostyczne trwające około półtorej godziny.