DOBRY START | INTEGRACJA SENSORYCZNA

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Objawy, dla jakich dzieci?


Na czym polega terapia SI?

Terapia zaburzeń Integracji Sensorycznej polega na takim stymulowaniu układu nerwowego, aby dać mu możliwość właściwej pracy, czyli prawidłowego odbierania, przetwarzania i odpowiedzi na bodźce płynące ze środowiska i naszego ciała. Należy odróżnić w tym miejscu stymulację sensoryczną od integracji sensorycznej.

Kluczowe w terapii Integracji Sensorycznej nie jest wyuczanie zachowań, a lepsza organizacja informacji przez ośrodkowy układ nerwowy. W tym celu ćwiczenia wykonywane przez dziecko dobiera się tak, żeby za każdym razem wprowadzić element nowości. Zadania stawia się na topie możliwości dziecka, a więc tak, żeby było w stanie je wykonać z pewnym wysiłkiem. W ten sposób umożliwia się dziecku prawdziwe osiąganie sukcesów. Poprawia ono nie tylko swoje funkcjonowanie fizyczne, ale staje się bardziej pewne swoich umiejętności, zyskuje poczucie własnej wartości i sprawstwa.

Terapia odbywa się na specjalnie wyposażonej sali terapeutycznej wyposażonej w sprzęt podwieszany służący do stymulacji bazowych układów zmysłów tj przedsionkowego i propriocpetywnego, a także wiele innych drobnych pomocy terapeutycznych do stymulacji pozostałych zmysłów tj dotykowego, wzrokowego czy słuchowego. Dla efektywności terapii bardzo ważny jest dobry kontakt dziecka z terapeutą. Najlepsze efekty osiąga się, kiedy terapia jest w formie zabawy. Ważne jest również żeby terapeuta, bazując na swoim doświadczeniu, dostosowywał trudność zadań do poziomu dziecka i jego samopoczucia.Aby terapia była w pełni efektywna, dziecko powinno uczestniczyć w zajęciach regularnie, co najmniej raz w tygodniu

 

DROGI RODZICU!

Jeżeli Twoje Dziecko:

  • brzydko pisze, maluje, myli i gubi litery, wersy, nie nadąża z przepisywaniem, nie mieści się w linijkach
  • ma trudności z czytaniem i liczeniem
  • ma opóżnienia rozwoju mowy, mowę niezrozumiałą dla otoczenia, niechęć do mówienia itp.
  • Nie lubi przytulania, całowania
  • bardzi protestuje przy obcinaniu paznokci, myciu głowy, czesaniu, nie chce myć zębów
  • nie toleruje metek przy ubraniach, lubi długie nogawki i rękawy
  • przyjmuje pokarmy tylko o określonej konsystencji
  • często mówi, że coś lub ktoś brzydko pachnie
  • jest wątłe, delikatne
  • nie lubi ruchu, nie lubi się huśtać, kręcić na karuzeli, woli pozostawać w stabilnej pozycji
  • cierpi na chorobę lokomocyjną
  • przewodzi grupie rówieśników, chętniej przebywa z dziećmi młodszymi lub starszymi, lubi rozkazywać i wysługiwać się innymi
  • poszukuje mocnych wrażeń, lubi się mocować, skakać z wysokości, wdaje sie w bójki, nie czuje, gdy się skaleczy
  • jest bardzo aktywne ruchowo, ciągle biega, podskakuje, kręci się
  • nie potrafi skoncentrować się, nie słyszy poleceń, bardzo szybko się rozprasza, słyszy dzwięki z otoczenia na które inni nie zwracają uwagi
  • często potyka się, obija o meble, przewraca się
  • jest nieporadne, bardzo często nie wie jak wykonać prosta czynność, przy niepowodzeniach szybko zniechęca się, denerwuje się, płacze
  • bardzo długo się ubiera, nie potrafi zapinać guzików, wiązać sznurowadeł
  • nie lubi nowych ubrań
  • przy posiłkach brudzi się, je niechlujnie

JEŚLI, WŚRÓD WYŻEJ WYMIENIONYCH POSTAW, ODNAJDUJESZ SWOJE DZIECKO, WARTO SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z TERAPEUTĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ. POMOŻE ON WYKLUCZYĆ, BĄDZ TEŻ POTWIERDZIĆ DEFICYTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ.

loading
Copyright © (2009) 2015 by MCH