Wstaw wodę na kawę...

Diagnoza autyzmu


Diagnoza autyzmu jest złożonym procesem, który wymaga współpracy różnych specjalistów i obejmuje kilka kroków.

Diagnozę autyzmu może postawić wyłącznie specjalista.

W naszej Poradni diagnozę przeprowadza Zespół specjalistów (neurolog dziecięcy/psychiatra dziecięcy, psycholog, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, pedagog specjalny) w oparciu o najwyższe standardy diagnostyczne.

W procesie diagnostycznym stosujemy wystandaryzowane narzędzia diagnostyczne ADOS-2, ADI-R, Protokoły i Wywiady oraz inne narzędzia diagnostyczne celowane do potrzeb wynikających z przebiegu procesu badawczego.

Główne etapy diagnozy autyzmu:

1. Wczesne rozpoznanie

Rodzice i opiekunowie są często pierwszymi osobami, które zauważają niepokojące objawy u dziecka. Wczesne znaki ostrzegawcze mogą obejmować brak kontaktu wzrokowego, brak reakcji na imię, opóźnienia w mowie oraz nietypowe zachowania, takie jak powtarzalne ruchy.

2. Konsultacja z poradnią dla osób z autyzmem dziecięcym

Rodzice, którzy zauważają niepokojące objawy, konsultują się z naszą poradnią celem przeprowadzenia wstępnego badania przesiewowego, aby ocenić rozwój dziecka w zakresie ryzyka autyzmu lub bezpośrednio kierują się do pełnej procedury diagnostycznej.

3. Ocena specjalistyczna

Jeśli wstępne badania przesiewowe wskazują na ryzyko autyzmu, dziecko jest kierowane do naszego specjalisty, takiego jak:

• Neurolog dziecięcy

• Psychiatra dziecięcy

• Psycholog dziecięcy

• Logopeda kliniczny

• Neurologopeda kliniczny

• Pedagog specjalny

• Terapeuta Integracji Sensorycznej

4. Pełna ocena diagnostyczna w Poradni

Specjalista przeprowadza szczegółową ocenę diagnostyczną, która może obejmować:

Wywiad z rodzicami:

• Szczegółowy wywiad na temat rozwoju dziecka, jego zachowań i umiejętności społecznych

• Historia medyczna i rodzinna

Obserwacja dziecka:

• Obserwacja zachowania dziecka w różnych sytuacjach, zarówno w gabinecie, jak i w naturalnym środowisku

• Ocena interakcji społecznych, komunikacji i zachowań powtarzalnych

Testy diagnostyczne:

• Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS – 2): Standardowy test obserwacyjny, który ocenia komunikację, interakcje społeczne i zabawy dziecka

• Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R): Strukturalizowany wywiad z rodzicami, który koncentruje się na wczesnym rozwoju, umiejętnościach komunikacyjnych i zachowaniach dziecka

• Inne narzędzia diagnostyczne

5. Współpraca zespołu specjalistów

Diagnoza autyzmu wymaga współpracy zespołu specjalistów, którzy w naszej Poradni wspólnie oceniają wyniki badań i obserwacji. Zespół ten może obejmować neurologów, psychiatrów, psychologów, neurologopedów, pedagogów specjalnych, terapeutów integracji sensorycznej.

6. Podsumowanie diagnozy

Na podstawie zebranych informacji specjaliści naszej Poradni dokonują oceny, czy dziecko spełnia kryteria diagnostyczne dla spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition) lub ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 10th Revision).

7. Planowanie interwencji

Po postawieniu diagnozy specjaliści naszej Poradni wspólnie z rodzicami opracowują plan interwencji i wsparcia, który może obejmować terapię behawioralną, logopedyczną, terapię zajęciową oraz inne formy wsparcia odpowiednie dla indywidualnych potrzeb dziecka.

Wczesna diagnoza i interwencja są kluczowe, ponieważ mogą znacznie poprawić rozwój i jakość życia dziecka z autyzmem.

Children’s Health Clinic
DOBRY START
Poradnia Wielospecjalistyczna Leczenia Zaburzeń Neurorozwojowych Diagnostyki Terapii i Rehabilitacji

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Poradnia Dla Osób z Autyzmem Dziecięcym


56-400 Oleśnica
Rataje ul. Północna 19 B
Tel. 600 309 208, 787 904 187

DobryStart.info.pl (2009) 2024 | strona - Miłosz Chrapek | Niniejsza strona jest chroniona prawami autorskimi. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości treści jest zabronione.

Nie możesz kopiować zawartości tej strony