Wstaw wodę na kawę...

Poradnia Zaburzeń Neurorozwojowych


Czym są Zaburzenia Neurorozwojowe

Zaburzenia neurorozwojowe to grupa schorzeń, które mają swoje korzenie w wczesnym rozwoju mózgu, zwykle już w okresie prenatalnym lub wczesnym dzieciństwie. Charakteryzują się one zaburzeniami w funkcjonowaniu mózgu, co prowadzi do trudności w różnych obszarach życia, takich jak uczenie się, komunikacja, zachowanie i rozwój motoryczny. Zaburzenia te są często diagnozowane w dzieciństwie, ale ich skutki mogą trwać przez całe życie.

Do najczęściej spotykanych zaburzeń neurorozwojowych należą

Autyzm i spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)

Charakteryzuje się trudnościami w komunikacji społecznej, powtarzalnymi zachowaniami i wąskim zakresem zainteresowań

Zespół Aspergera

Jest częścią spektrum autyzmu, ale osoby z tym zespołem często mają normalny rozwój językowy i intelektualny

ADHD (Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi)

Charakteryzuje się trudnościami w utrzymaniu uwagi, nadpobudliwością i impulsywnością

Specyficzne zaburzenia uczenia się (SLD)

Obejmują trudności w czytaniu (dysleksja), pisaniu (dysgrafia) i liczeniu (dyskalkulia)

Zespół Tourette’a

Charakteryzuje się występowaniem licznych tików motorycznych i wokalnych

Niepełnosprawność intelektualna

Określa się nią istotnie poniżej przeciętnej zdolności intelektualne oraz trudności w adaptacyjnym funkcjonowaniu

Zaburzenia neurorozwojowe mają różne przyczyny, w tym genetyczne, środowiskowe oraz prenatalne czynniki ryzyka. Diagnoza i leczenie często wymagają podejścia interdyscyplinarnego, obejmującego psychiatrów, neurologów, psychologów, logopedów i innych specjalistów. Terapie mogą obejmować interwencje behawioralne, edukacyjne, farmakologiczne oraz wsparcie rodziny.

Diagnostyka Zaburzeń Neurorozwojowych


Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych jest złożonym procesem, który w naszej Poradni zwykle obejmuje ocenę różnych aspektów rozwoju dziecka przez zespół specjalistów.

Kluczowe elementy diagnostyki obejmują

Konsultacje ze specjalistami

• W diagnostyce w naszej Poradni biorą udział specjaliści różnych dziedzin, w tym neurolodzy dziecięcy, psychiatrzy dziecięcy, logopedzi, neurologopedzi, terapeuci integracji sensorycznej oraz psycholodzy

Wywiad medyczny i rodzinny

• Zebranie szczegółowych informacji na temat przebiegu ciąży, porodu, wczesnego rozwoju dziecka oraz historii zdrowotnej rodziny

• Zidentyfikowanie potencjalnych czynników ryzyka, takich jak przedwczesny poród, niska waga urodzeniowa, infekcje w czasie ciąży, używanie substancji psychoaktywnych przez matkę itp.

Ocena rozwoju dziecka

• Obejmuje monitorowanie kamieni milowych rozwoju, takich jak rozwój motoryczny, językowy, społeczny i poznawczy

• Specjalista Poradni ocenia, czy dziecko osiąga umiejętności odpowiednie dla swojego wieku

Badania przesiewowe i kwestionariusze

• Rodzice i nauczyciele są poproszeni o wypełnienie kwestionariuszy dotyczących zachowań i umiejętności dziecka

• Standardowe narzędzia przesiewowe, mogą być używane do wstępnej oceny

Ocena psychologiczna i pedagogiczna

• Testy psychologiczne mierzące inteligencję, umiejętności poznawcze, zdolności językowe, funkcjonowanie • motoryczne oraz umiejętności społeczne

Testy mogą obejmować m.in. Stanford-Binet czy testy neuropsychologiczne

Obserwacja kliniczna

• Specjalista obserwuje dziecko w różnych sytuacjach, takich jak interakcje z rówieśnikami, zabawa i wykonywanie zadań

• Obserwacja zachowań, które mogą wskazywać na określone zaburzenia, np. trudności w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego w przypadku autyzmu

Badania neurologiczne i genetyczne

• W niektórych przypadkach mogą być zalecane badania neurologiczne, takie jak EEG (elektroencefalogram) czy MRI (rezonans magnetyczny), aby wykluczyć inne schorzenia

• Badania genetyczne mogą być przeprowadzone w celu zidentyfikowania specyficznych mutacji genetycznych związanych z zaburzeniami neurorozwojowymi

Diagnoza różnicowa

• Obejmuje wykluczenie innych schorzeń lub zaburzeń, które mogą dawać podobne objawy, takich jak zaburzenia sensoryczne, zaburzenia emocjonalne, opóźnienia rozwojowe czy choroby metaboliczne

Proces diagnostyczny jest indywidualnie dostosowany do potrzeb dziecka i jego rodziny. Po postawieniu diagnozy, specjaliści naszej Poradni tworzą plan interwencji i terapii, który ma na celu wsparcie dziecka w rozwijaniu jego pełnego potencjału.

Wczesna Diagnoza i Interwencje Wczesnodziecięce


• Wczesna diagnoza i interwencja są kluczowe dla uzyskania poprawy w zakresie funkcjonowania obszarów problematycznych oraz wpływa także na wyniki terapeutyczne

• Oferujemy różnorodne usługi terapeutyczne dla małych dzieci, które obejmują terapię mowy, terapię logopedyczną, terapię neurologopedyczną, terapię sensoryczna, terapię karmienia i specjalne programy terapeutyczno – edukacyjne.

Wczesna Diagnoza i Interwencje Wczesnodziecięce

Wczesna diagnoza i interwencja są kluczowe dla uzyskania poprawy w zakresie funkcjonowania obszarów problematycznych. Wczesna identyfikacja problemów i wdrożenie odpowiednich interwencji mogą znacznie poprawić jakość życia dzieci i ich rodzin, a także zwiększyć ich szanse na sukces w przyszłości.

Znaczenie wczesnej diagnozy. Dlaczego warto wcześnie badać dzieci?

• Stosujemy wczesną diagnozę, która pozwala na identyfikację problemów rozwojowych, medycznych lub psychologicznych na jak najwcześniejszym etapie życia dziecka. Wczesne wykrycie umożliwia szybsze podjęcie odpowiednich działań terapeutycznych, co często prowadzi do lepszych wyników

• Wczesna diagnoza i interwencje wczesnodziecięce są kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka. Wczesne wykrycie problemów i podjęcie odpowiednich działań terapeutycznych znacznie poprawia wyniki rozwojowe dzieci i zapewnia im lepsze szanse na sukces w przyszłości.

• Oferujemy różnorodne usługi terapeutyczne dla małych dzieci, które obejmują terapię mowy, terapię logopedyczną, terapię neurologopedyczną, terapię sensoryczną, terapię karmienia i specjalne programy terapeutyczno – edukacyjne.

Terapia Zaburzeń Neurorozwojowych


Terapia zaburzeń neurorozwojowych u dzieci wymaga zindywidualizowanego podejścia, które jest dostosowane do specyficznych potrzeb każdego dziecka. Zazwyczaj obejmuje ona kombinację różnych metod terapeutycznych, w zależności od rodzaju i nasilenia zaburzeń.

Oto niektóre z głównych metod terapii, jakie stosujemy w Terapii Zaburzeń Neurorozwojowych

Terapia behawioralna i poznawczo-behawioralna (CBT)

• Stosowana w przypadku dzieci z ADHD, ASD, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi

• Techniki behawioralne pomagają w modyfikowaniu niepożądanych zachowań i wzmacnianiu pozytywnych zachowań poprzez system nagród i konsekwencji

Terapia mowy i języka (logopedia, neurologopedia)

• Skierowana do dzieci z zaburzeniami komunikacji, takimi jak opóźnienia w rozwoju mowy, zaburzenia artykulacyjne i zaburzenia pragmatyczne komunikacji

• Nasi logopedzi i neurologopedzi pracują nad poprawą zdolności językowych i komunikacyjnych dziecka

Terapia sensoryczna, terapia integracji sensorycznej

• Stosowana w przypadku dzieci z problemami przetwarzania sensorycznego, często spotykanymi w ASD.

• Pomagamy dzieciom lepiej reagować na bodźce sensoryczne i poprawić zdolność do funkcjonowania w codziennych sytuacjach

Terapia społeczna, terapia funkcji społecznych

• Skierowana do dzieci z trudnościami w interakcjach społecznych, typowymi dla ASD i ADHD.

• Naszą terapią obejmujemy naukę umiejętności społecznych, takich jak nawiązywanie kontaktów, współpraca i rozwiązywanie konfliktów

Terapia wspomagająca rozwój przy zastosowaniu Neurotechnologii

• Obejmuje zastosowanie innowacji terapeutycznych celem poprawy funkcji mózgu

• Najczęściej stosujemy protokoły z użyciem technologii QEEG Biofeedback EEG, Biofeedback HEG, Audio4LAB Alfa BrainCentral, Rebox – Physio tDCS, Neuroforma, EYE Tracker

Wsparcie rodzinne i terapia rodzinna

• Zaburzenia neurorozwojowe wpływają na funkcjonowanie całej rodziny, dlatego wsparciem obejmujemy rodziców i rodzeństwo oraz najbliższe środowisko rodzinne

• Terapia rodzinna sprzyja pomocy w radzeniu sobie z wyzwaniami, które niesie ze sobą życie z dzieckiem z zaburzeniami neurorozwojowymi

Terapia zaburzeń neurorozwojowych jest kompleksowym i długotrwałym procesem, który wymaga współpracy wielu specjalistów oraz zaangażowania rodziny. Każde dziecko jest inne, dlatego plany terapeutyczne muszą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Interwencje Edukacyjno – Terapeutyczne i Wsparcie Szkolne


• Dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi często potrzebują indywidualnych planów edukacyjnych (IEP) oraz dostosowań w środowisku szkolnym

• Dodatkowym wsparciem specjalistycznym obejmujemy szkoły i przedszkola, nauczycieli, asystentów nauczycieli oraz specjalne programy nauczania – tworzone indywidualnie i szyte na miarę potrzeb i wymagań psychofizycznych dziecka.

Interwencje edukacyjno – terapeutyczne i wsparcie szkolne

Dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi często potrzebują indywidualnych planów edukacyjnych (IEP) oraz dostosowań w środowisku szkolnym.

Dodatkowym wsparciem specjalistycznym obejmujemy szkoły i przedszkola, nauczycieli, asystentów nauczycieli.

Znaczenie Wsparcia Szkolnego i Terapeutycznego

• Lepsze wyniki edukacyjne: Dostosowane wsparcie edukacyjne pomaga dzieciom osiągać lepsze wyniki w nauce i rozwijać pełen potencjał.

• Rozwój umiejętności społecznych: Interwencje pomagają dzieciom lepiej radzić sobie w interakcjach społecznych, co jest kluczowe dla ich przyszłego życia.

• Wzrost pewności siebie: Wsparcie terapeutyczne i edukacyjne zwiększa samoocenę dzieci, co pozytywnie wpływa na ich ogólny rozwój.

• Wsparcie dla rodziców: Rodzice otrzymują pomoc i wskazówki, jak najlepiej wspierać swoje dzieci, co jest kluczowe dla spójnej i skutecznej interwencji.

Children’s Health Clinic
DOBRY START
Poradnia Wielospecjalistyczna Leczenia Zaburzeń Neurorozwojowych Diagnostyki Terapii i Rehabilitacji

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Poradnia Dla Osób z Autyzmem Dziecięcym


56-400 Oleśnica
Rataje ul. Północna 19 B
Tel. 600 309 208, 787 904 187

DobryStart.info.pl (2009) 2024 | strona - Miłosz Chrapek | Niniejsza strona jest chroniona prawami autorskimi. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości treści jest zabronione.

Nie możesz kopiować zawartości tej strony