DYSLEKSJA I RYZYKO DYSLEKSJI
Objawy na różnych poziomach wiekowych
Tutaj możecie Państwo zapoznać się ze szczegółowymi objawami ryzyka dysleksji
na poszczególnych etapach rozwoju dziecka, nigdy nie należy ich lekceważyć.
- RYZYKO DYSLEKSJI OBJAWY OD URODZENIA DO 12 MIESIĄCA ŻYCIA
- RYZYKO DYSLEKSJI OBJAWY OD 2-3 ROKU ŻYCIA
- RYZYKO DYSLEKSJI OBJAWY OD 3-5 ROKU ŻYCIA
- OBJAWY DYSLEKSJI KLASA I-III
- OBJAWY DYSLEKSJI POWYŻEJ 10 ROKU ŻYCIA (od klasy IV)
RYZYKO DYSLEKSJI OBJAWY OD URODZENIA DO 12 MIESIĄCA ŻYCIA:
WIEK NIEMOWLĘCY (0-PIERWSZY ROK ŻYCIA)
- Motoryka duża – opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy
Dzieci nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w postawie siedzącej i stojącej.
-
Minimalne dysfunkcje neurologiczne, jak np. obniżone napięcie mięśniowe, utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.
RYZYKO DYSLEKSJI OBJAWY OD 2-3 ROKU ŻYCIA
WIEK PONIEMOWLĘCY (2-3 LATA)
- Motoryka duża – opóźniony rozwój ruchowy.
Dzieci mają trudności z utrzymaniem równowagi, automatyzacją chodu. Później zaczynają chodzić, biegać;
- Motoryka mała – opóźniony rozwój motoryki rąk
Dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze (np. myjąc ręce, ubierając się, jedząc łyżką, zapinając duże guziki), a także mało sprawne w zabawach manipulacyjnych (np. polegających na budowaniu z klocków);
- Funkcje wzrokowe, koordynacja wzrokowo-ruchowa – opóźnienie rozwoju grafomotorycznego
Dzieci nie próbują same rysować, w wieku 2 lat nie naśladują rysowania linii, w wieku 2 lat 6 miesięcy nie potrafią naśladować kierunku poziomego i pionowego linii, w wieku 3 lat nie umieją narysować koła;
- Funkcje językowe – opóźnienie rozwoju mowy
Dzieci później wypowiadają pierwsze słowa (w pierwszym roku życia), w wieku 2 lat – zdania proste i w wieku 3 lat – zdania złożone.
RYZYKO DYSLEKSJI OBJAWY OD 3-5 ROKU ŻYCIA
WIEK PRZEDSZKOLNY (3-5 LAT)
-
Motoryka duża – niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała,
która objawia się tym, że dziecko:
– słabo biega,
– ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po linii krawężnika,
– z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze,
– jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych
-
Motoryka mała – słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:
– trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali.
-
Koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się:
-
trudnościami z budowaniem z klocków,
-
niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków,
-
poprzez sposób trzymania ołówka w palcach (nieprawidłowy chwyt) – dziecko rysując za mocno lub za słabo go przyciska,
-
brakiem umiejętności rysowania koła – w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża -w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie – w wieku 5 lat
-
Funkcje wzrokowe – zaburzenia w rozwoju objawiają się:
-
nieporadnością w rysowaniu (rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie),
-
trudnościami w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki
-
Funkcje językowe – zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:
-
opóźniony rozwój mowy,
-
nieprawidłową artykulację wielu głosek,
-
jako trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów), wydłużony okres posługiwania się neologizmami
-
trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów,
-
trudności z zapamiętaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków),
-
trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek,
-
trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa;
-
Lateralizacja – opóźniony rozwój
-
brak przejawów preferencji jednej ręki,
-
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – opóźnienie orientacji
-
-
z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki (myli się).
OBJAWY DYSLEKSJI KLASA I-III
WIEK SZKOLNY (KLASA L – III)
- Motoryka duża, czyli mała sprawność ruchowa całego ciała; dziecko:
- ma trudności z opanowaniem jazdy na hulajnodze, dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach,
- niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, ponieważ ma trudności z wykonywaniem niektórych ćwiczeń, np. układów gimnastycznych;
- Motoryka mała, czyli obniżona sprawność ruchowa rąk – dziecko:
- nie opanowało w pełni czynności samoobsługowych związanych z ubieraniem się, myciem i jedzeniem (nożem i widelcem);
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa – zaburzenia objawiają się:
- trudnościami z rzucaniem do celu i chwytaniem,
- niechęcią do rysowania i pisania,
- poprzez sposób trzymania ołówka/długopisu – dziecko zbyt mocno przyciska ołówek/długopis przez co ręka szybko się męczy
- trudnościami z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych,
- poprzez niski poziom graficzny rysunków i pisania – dziecko „brzydko” rysuje (poziom wykonania – nieadekwatny do wieku życia) i niestarannie pisze (nie mieści się w liniaturze, pisze wolno);
- Funkcje wzrokowe – objawy zaburzeń to:
- trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki,
- trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,
- trudności z odróżnianiem kształtów podobnych (np. liter m-n, 1-t-ł) lub identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p-g-b-d);
- Funkcje językowe – objawy zaburzeń to:
- wadliwa wymowa,
- przekręcanie złożonych wyrazów (przestawienie głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza),
- używanie sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym: trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, sformułowań wyrażających stosunki przestrzenne: nad-pod, za-przed, wewnątrz, na zewnątrz;
- trudności z pamięcią fonologiczną, sekwencyjną, czyli trudności dotyczące zapamiętywania: sekwencji nazw, np. nazw dni tygodnia, pór roku, nazw kolejnych posiłków, sekwencji czasowej: wczoraj – dziś -jutro i sekwencji cyfr: szeregów 4-cyfrowych: wierszy, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie,
- trudności z szybkim wymienieniem nazw, np. wszystkich znanych owoców, szeregu słów,
- wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków,
- trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem liter alfabetu, cyfr, powtarzaniem z pamięci szeregu słów oraz szeregów cyfrowych (złożonych z pięciu cyfr),
- trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia;
- Lateralizacja – utrzymywanie się oburęczności
- Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – przejawy zaburzeń to:
- trudność z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określaniem ich terminami: prawe-lewe, np. odróżnieniem prawej i lewej ręki, strony ciała,
- trudności z określaniem położenia przedmiotów względem siebie, np. droga na prawo, zaś drzwi na lewo,
- pisanie liter i cyfr zwierciadlane i/lub zapisywanie wyrazów od prawej do lewej strony;
- Czytanie – nasilone trudności w nauce czytania, dziecko:
- bardzo wolno czyta – prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), ale mało błędów,
- bardzo szybko czyta, lecz popełnia przy tym wiele błędów – wynikają one z tego, że dziecko domyśla się treści na podstawie kontekstu,
- niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst;
- Pisanie – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej to:
- trudność z zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter o skomplikowanej strukturze (np. wielkie litery pisane: F, H, Ł, G),
- mylenie liter podobnych pod względem kształtu, np. 1-t-ł, m-n,
- mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni: p-b—d-g,
- popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów;
OBJAWY DYSLEKSJI POWYŻEJ 10 ROKU ŻYCIA (od klasy IV)
Motoryka duża
-
Obniżona sprawność ruchowa całego ciała: uczeń ma trudności z nauczeniem się jazdy na wrotkach, łyżwach, nartach oraz niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach w-f, np. może mieć trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych, układów tanecznych jak i gimnastycznych.
Motoryka mała
-
Obniżona sprawność ruchowa rąk: trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w czasie zajęć szkolnych np. podczas sklejania modeli, rysowania schematów.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa
-
Trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem.
-
Uczeń brzydko i niechętnie rysuje, pisze mało czytelnie, zbyt mocno przyciska ołówek, długopis, ręka szybko się męczy, nie nadąża przepisywać tekst z tablicy nie nadąża z wykonaniem prac pisemnych podczas sprawdzianów.
Funkcje słuchowo- językowe
-
Używanie niepoprawnych sformułowań pod względem gramatycznym.
-
Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących stosunki przestrzenne: nad–pod, za–przed, wewnątrz–na zewnątrz.
-
Trudności z różnicowaniem podobnych głosek (z–s, b–p), myli wyrazy zbliżone fonetycznie.
-
Trudności z językami obcymi: problemy z zapamiętywaniem słówek, prawidłową wymową.
-
Trudności ze słuchaniem i z zapamiętywaniem instrukcji, poleceń, na przykład uczeń nie umie zapamiętać polecenia dłuższego lub bardziej złożonego, myli jego sens;
-
Trudności z szybkim przypominaniem sobie nazw, nazwisk, z właściwym używaniem wyrazów w odpowiednim znaczeniu, na przykład pomimo bogatego słownictwa uczeń ma trudność z przypominaniem znanych sobie nazw, wykazuje niepewność (wahanie, niezdecydowanie) w stosowaniu odpowiedniego wyrazu.
Funkcje wzrokowe
-
Trudności w przedmiotach szkolnych wymagających dobrej percepcji wzrokowej, spostrzegania przestrzeni i pamięci wzrokowej: przyroda–zła orientacja na mapie; geometria – błędne rysunki i obliczenia; rysunek uproszczony, schematyczny.
A ponadto obserwuje się:
-
mylenie znaków i symboli matematycznych takich jak „+” i „x”, znaki mniejszości i większości;
-
problemy z figurami geometrycznymi (np. z dostrzeganiem figur w układach przestrzennych);
-
trudności z interpretacją symboli i odczytywaniem tabel;
-
mylenie kierunków lewo–prawo, góra–dół;
-
trudności w starannym i prawidłowym zapisywaniu cyfr w odpowiednich kolumnach;
Orientacja w przestrzeni i w czasie
-
Zła orientacja na mapie, mylenie kierunków w przestrzeni.
-
Odczytywanie liczb od prawej do lewej,
-
Trudności z zapamiętywaniem terminów, dat w życiu codziennym.
-
Problemy z określeniem chronologii zdarzeń, datowaniem wydarzeń np. historycznych oraz z zapamiętywaniem dat.
Pamięć i uwaga
Pamięć:
-
ograniczona pamięć krótkoterminowa, co sprawia, że uczenie się faktów jest trudne;
-
trudności w zapamiętywaniu definicji, słownictwa i list, wykazów, spisów (np. kolejność cyfr w numerze telefonicznym, lista zakupów);
-
trudności w formułowaniu następstwa myśli w mowie, planowaniu i pisaniu wypracowań;
-
przy udzielaniu odpowiedzi lub w swobodnych wypowiedziach pojawiają się trudności z odnalezieniu właściwego słowa;
-
trudności w natychmiastowym odpowiadaniu na pytania;
-
wolniejsze automatyzowanie się procesu uczenia się – nabywania umiejętności, sprawności;
-
rudności w pamięciowym opanowaniu tabliczki mnożenia, alfabetu;
-
trudności w zapamiętywaniu kolejności wykonywania czynności, na przykład układu gimnastycznego;
-
trudności z zapamiętywaniem: wierszy, terminów;
-
przekręcanie nazwisk i nazw.
Uwaga:
-
trudności ze skupieniem uwagi przez dłuższy czas,
-
w sytuacji stresu liczne błędy podczas pisania, które uczeń potrafi dostrzec dopiero po pewnym czasie, gdy skupi uwagę;
-
trudności w robieniu więcej niż jednej rzeczy w danym czasie;
-
nienadążanie w sytuacjach takich jak egzamin, test, klasówka.
Czytanie
Trudności w czytaniu:
-
opóźnione tempo opanowania czytania w stosunku do rówieśników i dzieci o tym samym poziomie inteligencji;
-
czytanie wolne, niedokładne i niepłynne;
-
czytanie poprawne pod względem „technicznym”, ale bez zrozumienia;
-
czytanie na głos bardzo nieporadne (powolne, liczne błędy, brak poprawnej intonacji, słabe rozumienie tekstu), wywołuje silny lęk;
-
mylne odczytywanie wyrazów o podobnej budowie w języku ojczystym i obcym (np.: owoce – owce, parents – partners);
-
odczytywanie wyrazów od tyłu (zwłaszcza krótkich wyrazów: od – do);
-
niechęć do czytania;
Pisanie Pisanie – poprawność ortograficzna (w języku ojczystym i obcym)
-
zapisywanie wyrazu w różny sposób w tej samej pracy pisemnej;
-
opuszczanie, dodawanie i przestawianie liter w wyrazach;
-
opuszczanie, podwajanie sylab lub wyrazów;
-
mylenie liter podobnych, na przykład: b-d-p-g, w-m-n-u, l-t-ł.
Pisanie – tworzenie tekstu:
-
trudności z pisaniem wypracowań, bardzo wolne tempo tworzenia zdań i tekstu, który zazwyczaj liczy od kilku do kilkunastu zdań;
-
trudności w poprawnym stosowaniu wyrazów;
-
niezbyt liczne błędy gramatyczne;
-
trudności z pisaniem w języku obcym, pomimo że język mówiony może nie sprawiać żadnych problemów;
-
trudności ze zmianą stylu pisania (sporządzania notatek), aby dostosować się do wymagań różnych nauczycieli.
Pisanie – kaligrafia:
– odręczne pismo jest nierówne, niestaranne, mało czytelne;
– pisanie może być dla ucznia czynnością żmudną, mozolną, wymagającą wielkiego wkładu wysiłku i pracowitości;
– wolne tempo pisania;
– szybkie męczenie się ręki;
– zbyt wolne przepisywanie z tablicy – dziecko nie nadąża z przepisywaniem, stąd braki w notatkach z lekcji (brakujące wyrazy lub całe linijki tekstu);
– trudności w szybkim sporządzaniu notatek podczas wykładu, gdyż dziecko nie potrafi słuchać i pisać jednocześnie
Artykuł na podstawie książki „Ryzyko dysleksji, problem i diagnozowanie”
M. Bogdanowicz, Wydaw. „Harmonia”, Wyd. I, Gdańsk 2002.