Terapia Pedagogiczna
To specjalistyczne oddziaływania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania specjalistyczne o charakterze psychologiczno-pedagogicznym i profilaktycznym.
Terapia pedagogiczna stanowi interwencję wychowawczą zmierzającą do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalnej oraz motywację w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka. Terapia stwarza dzieciom z zakłóceniami rozwojowymi możliwości lepszego rozwoju.
Celem terapii pedagogicznej jest:
- stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów
- zapobieganie problemom emocjonalnym oraz zaburzeniom zachowania, które mogą się pojawić w konsekwencji występowania trudności szkolnych
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych
- rozwijanie samodzielności
- budowanie wiary we własne siły
- podnoszenie efektywności uczenia się
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno-społecznych i ich konsekwencji
- kształtowanie pozytywnych relacji społecznych
- eliminowanie trudności wychowawczych
Terapia pedagogiczna przeznaczona jest dla:
- dzieci, które przejawiają trudności wychowawcze
- dzieci z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
- dzieci szczególnie nieśmiałych, nadwrażliwych, niesamodzielnych
- mniej sprawnych ruchowo, manualnie, grafomotorycznie
- dzieci, które mają problemy z nauką
- dzieci, z problemami koncentracji uwagi
- dzieci z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD)
- dzieci z zaburzeniami spostrzegania wzrokowego, słuchowego
- dzieci z zaburzeniami rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych
Dobór metod pracy dostosowany jest indywidualnie do trudności dziecka